Feb 27, 2011

adakah ulcer mulut mnyakitkan???

salam diberi trlebih dhulu.....then aku tenung persoalan yg dtunjukkan dlm title entry ni............gila babi bodo bangang lahhhhh....sakit lahhh sioootttt.....!!!! soalan bangang mn lah yg buat nehhh!!!.....ok stop...emo plak...ok...actly ulcer sgt sakit ok....rsa mcm nk mnangis ja bila trkenangkan ulcer yg sdg brmukim dlm mlut aku skg....****patotlah emoooo....tgh ada ulcer rupanya..huuuuuuu****

ulcer mulut....apa 2??adakah sjenis binatang atau sjenis haiwan mahupon seketul daging??eeuuww...nnononono...ulcer mulut ialah:

ULSER MULUT
  • Dikenali juga sebagai lompangan/lepuh, yang berlaku di dalam mulut. 
  • Berwarna putih, terasa sakit andai tersentuh dengan lidah, gigi atau apa jua makanan.
  • Mempunyai saiz berbeza-beza
  • Akan kembali seperti biasa dalam masa kurang dari tiga minggu (sebaiknya jika lebih dari dua minggu, eloklah berjumpa dengan doktor).
TANDA ULSER MULUT
  • Bulat berwarna putih/ kuning, di kelilingi kawasan berwarna merah.
  • Hilang selera makan
  • Ketidakselesaan 
  • Rasa sakit apabila tersentuh
  • Rasa membakar di dalam mulut 
  • Sukar untuk bertutur
  • Boleh menyebabkan demam
sakit kan tgk ulcer2 nehhh...aaaaauuww!!
haaaaaaa.....dh pham kan???so bnda 2 lah yg sdg mnjajah aku skng...sakitnya xpyh nk crta lahhh...maakkk oiii...ulcer aku neh start dr hr rabu lg..1st aku rsa mcm luka2 biasa..mcm bngkak2..pas2 hr kames brulah aku rsa keperitannya...tmbah2 afte bgun tdoq...ppeerrrgghhhh.....org kedah ckp.."mcm nk qiyau"sakittttt!!nk bukak mulut pon kna brtawakal dlu...hukhuk...tmbah2 nk gosok gigi....lalalalala xtau nk ungkp ayt apa dh sbb trsa brdnyut ja ulcer 2 skg...huuuu

bila dh sakit 2 aku pon brusahalah utk mnghilangkan ksakitan 2...so kbtulan plk hasni "comey" ada smpan bonjela yg dh 10tahun rsanya dlm beg dia..so prmulaan aku pkai la bnjela 2...tp bg aku la..bnjela than dlm ms yg sngkat..afte 5mnit keatas trasa blik dnyutan ulcer 2...issskkkkk..........T_____T sakitttt........

bonjela!!!!!

so aku pon search lah intrnet utk mndpatkan lbih info..ada yg sggest madu,gram....sakit 2 oii...n aku pon rsa mcm nk try gram sbb mmg aku pnh wt...tp ttba aku trbca yg seorg hmba Allah neh pna boh gram tp mkin brnanah...mak oii...xsnggup den...nk boh madu xdk plak..then aku trbaca ada yg gna asam keping..dia ckp cpt smbuh...

ok...aku nk gna asam keping!!!
aku: "nk asam keping lah..!!"dgn nada excited
hasni: "nk cri mn asam keping..kt umh asam jawa adalah..xtau lah kot kakak2 ada asam keping.."
aku: "p tgk sattt p tnya kak teha.."
hasni: "ish sganlah nk tnya..kwn dia ada...klu ambik ja tnpa habaq agak2 ulcer 2 brtmbah byk x?" **soalan dia mcm haram kan...huuuuuuuuuuuuuu........T__T
aku: "ambik jelah...dh skit sgt neh..." ayt pasrah...

maka hasni pon ambillah skeping asam 2..then aku pon cubit bsaq jari kelingking n ltak kt ulcer.......T________________T    isssskkkkkkkkkkkkk saaaaaaakkkkkiiiitttttttttt!!!!!
xmau ckp cemana sakit.....tp yg pasti rsa mcm nk qiyau!! sbb ulcer aku neh bkn ada kt depan...tp kt dlm..sebelah gigi geraham aku yg trakhir....sakittttt!!

haaa...bg sapa2 yg xtau..ni lah bntuk asam keping!!


sabar jelah una........tttsskk...aku blik mggu 2..ada mknan sdap2 kt umh aku mkn sikit ja....T__T
dsebabkan ulcer neh aku dh pon krg mkn..tp perut xtrun pon...T__T
hr neh dh isnin....ulcer aku xbaek2 pon lg....lg 2 hr nk genap smggu aku mkn dgn x tenang...T__T
smlm aku period snggugut plak...sakitnya perut ak xpyh crta lah..pg td aku xp clas..ptg mybe p kot even sakit..kena lawan...T__T
aku dh mcm pepatah sudah jatuh ditimpa tangga..semua sakit..ulcer ja dh mnyebabkan aku terasa sakit kepala dn juga sakit gigi geraham yg trkhir.....pas2 xabeh ilang lg sakit 2 senggugut lak....T__T

T__T........kena kuat...xmau nangis2...huuuu bila msa aku ngis???xda lahhh!!! aku kuat ok..hahahahahaha!!
terasa pjg lak entry kali neh..
k lah..nk mkn...adios!!!
eh jap...terima kasih ye kepada cik hasni nadya kerana sma2 mnghadapi ketika susah dan senang sy...***ayt poyo..
k..papai.....smga cepat smbuh ye en.ulcer....**erk..ulcer neh jntan rupanya...huuuuuu

No comments:

Post a Comment